Foto Marcel Colenbrander
Deze muurschildering is een van de vijftig sleutelwerken in de kunstgeschiedenis van de provincie Gelderland
Erfgoed Gelderland is in opdracht van provincie Gelderland het afgelopen jaar op zoek gegaan naar de vijftig belangrijkste objecten uit de Gelderse kunstgeschiedenis door de eeuwen heen, van de middeleeuwen tot nu: de sleutelwerken. Dit zijn kunstobjecten die bepalend, invloedrijk of kenmerkend zijn voor de Gelderse kunstgeschiedenis. Niet alleen schilderijen en beeldhouwwerken, maar ook toegepaste kunst zoals textiel of glaswerk konden een Gelders sleutelwerk worden. Zo kwam een bijzondere selectie tot stand van uiteenlopende kunstuitingen, met onder meer portretten, kunstinstallaties, een preekstoel en een grafmonument.
Bron: Website Erfgoed Gelderland
Vijftig kunstobjecten vertellen het verhaal van de Gelderse kunstgeschiedenis, te zien op www.collectiegelderland.nl/sleutelwerken.
Op 4 december 2021 heeft Omroep Gelderland een radio uitzending in de kerk verzorgd. Erik Schuerink van de Vrienden van de Remigiuskerk onthulde een aantal interessante wetenswaardigheden over de restauratie door Jacob Por in 1930. Daarna hield kunsthistoricus Jochem van Eijsden een boeiende presentatie over al de vijftig belangrijkste kunstwerken en waarom dit kunstwerk van de twaalf apostelen hierin opgenomen is.
Deze vermelding is het startsein geworden voor nader onderzoek van deze fresco’s en de periode waarin ze zijn gemaakt. Hiermee wordt de betekenis van Hengelo in de Gelderse geschiedenis weer wat verder ontrafeld.
Middeleeuws monument met allure
De eerste vermelding van het dorp Hengelo stamt uit het jaar 963, toen er een kleine, houten kapel werd gebouwd op de plaats van de latere Remigiuskerk.
Rond 1300 verrees een grotere, stenen kerk op de plaats van de kapel.
Tegenwoordig behoort de Remigiuskerk tot de Protestantse Kerk Nederland.
De Remigiuskerk is een zogenaamde pseudobasiliek: een langwerpige kerk zonder bovenlichten in het middendeel. Het schip is breder en hoger dan de zijbeuken. Aan de oostzijde was vroeger het priesterkoor.
Het schip en de toren dateren uit de 15e eeuw.
De kerk is genoemd naar Remigius, patroonheilige en bisschop van Reims (437 – 533). Remigius was overigens niet degene die de Achterhoek kerstende, dat was Ludger.
Kansel, Statenbijbel en kroonluchters
De kansel dateert uit de zeventiende eeuw, behalve het klankbord. Dat was vroeger veel kleiner en is pas veel later vervangen door dit grotere klankbord.
Op de kansel ligt een Statenbijbel uit 1714.
De opvallende kroonluchters stammen uit de zeventiende en achttiende eeuw. De middelste is het oudst.
Het medaillon is een wijdingskruis, ook apostelkruis genoemd.
Wikipedia: Apostelkruisjes zijn de twaalf kruisjes die op de wanden van een katholiek kerkgebouw worden geschilderd, bevestigd of ingemetseld. Bij de kerkwijding worden deze kruisjes gezalfd. De symboliek van het getal 12 gaat terug op de Bijbel, in het bijzonder op Openb. 21, waar sprake is van de twaalf poorten van het nieuwe Jeruzalem, symbool van de alomvattendheid van het heil in de eindtijd, waarheen de Kerk op aarde de weg is. De fundamenten van deze nieuwe stad zijn de twaalf apostelen, die het heil van de eindtijd hebben verkondigd.
Waar zouden de 11 andere apostelkruisjes geschilderd zijn?
Uniek: ronde bankopstelling
Bij de laatste restauratie van 2010-2011 zijn alle banken verwijderd en is uit het oude hout het huidige bankenplan gemaakt. Nog steeds staan de banken in de voor Nederland unieke rondopstelling. Het zitcomfort werd verbeterd en er kwam meer beenruimte.
Het aantal zitplaatsen is teruggebracht. Als er veel mensen zijn, kunnen er 250 extra stoelen worden bijgeplaatst.
De kleur van de vernieuwde banken is in het oorspronkelijke grenen-fineer met behulp van een oude techniek aangebracht.
De klokken van de toren
In de toren hangen twee klokken. De grote klok is in 1612 gegoten door klokkenmaker Peter van Trier.
De kleinste en oudste, die stamt uit 1446, is in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gevorderd. Wonder boven wonder werd de klok na de oorlog bij een gieterij net over de grens teruggevonden. In goede staat; de Duitse klokkengieters hadden het jammer gevonden om deze oude klok om te smelten tot wapentuig.